Death Valley 17 september 2016 - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu Death Valley 17 september 2016 - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Death Valley 17 september 2016

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

17 September 2016 | Verenigde Staten, Furnace Creek

Ridgecrest 17 september 2016
Opnieuw vroeg op en hard gelopen. Wel een heel andere omgeving, maar opnieuw mooi met de opkomende zon, die een mooie rode ochtendkleur geeft en lange schaduwen.
We hebben ons vandaag niet gehaast en eerst onze laatste boodschappen gedaan voor de tocht door de droge en heel warme woestijn. En natuurlijk de benzinetank vol gegooid.
We hebben besloten niet in 1 etappe door te rijden tot Las Vegas maar een tussenstop te maken in Furnace Creek, halverwege. Dan kunnen we - zo is de idee- genieten van de prachtige zonsondergang en zonsopkomst in Death Valley.

Direct vanaf het vertrek uit Ridgecrest komen we in een woestijnomgeving terecht. De wegen zijn redelijk tot goed begaanbaar, slechts een klein stukje moeten we over split gravel rijden. En de plaatjes van de natuur zijn onvergetelijk! We komen door Trona waar een grote zoutwinning is. Ook op andere plaatsen zien we restanten van zout, overgebleven na de verdamping van de rivieren in de zomer. niet voor niets is er een Salt River.
We maken na zo'n 100 km een stop bij Stonepipe Wells, waar zandduinen zijn. Ze zijn niet te vergelijken met de zandduinen die we in de Sahara hebben gezien, maar toch de moeite waard om even op de foto vast te leggen.
Ook gaan we even kijken bij de Harmony Borax Works. Een fabriek waar borax uit de zoute grond werd gewonnen, dat werd gebruikt als grondstof in keramiek. Met een vorm van slavenarbeid (door chinezen) werd deze borax gewonnen en vervolgens met paardenkarren honderden kilometers verder vervoerd naar een spoorweglijn.
Daarna zijn we al snel in Furnace Creek, waar we zo tegen 4 uur op een mooi aangelegde RV campground een plaatsje in de schaduw vinden. In de zon is het bijna niet te harden, de temperatuur ligt zeker boven de 40 graden! Het water uit de kraan is warm. We nemen een lekkere douche met de slang voor de watervoorziening van de camper. Heerlijk!!
Tegen de avond komen er nog een paar auto's op de campground, maar vol komt ie bij lange na niet.
We proberen wat foto's te nemen van de ondergaande zon boven de rotsformaties; het lukt maar ten dele. Tot s avonds laat zitten we buiten in ons badpak en zwembroek; het blijft warm, vooral ook door de warme wind die blijft blazen.