San Simeon 26 september 2016 - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu San Simeon 26 september 2016 - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu

San Simeon 26 september 2016

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

26 September 2016 | Verenigde Staten, Big Sur

KSan Simeon 26 september 2016
Vannacht hoorden we de branding van de golven, zo dicht stonden we bij zee.
Ik ga een stukje hardlopen en vind een pad naar het strand. Hoewel, ik kan niet op het strand komen want de zee ligt diep onder me.

Onderweg bots ik bijna op een hert dat samen met -denk ik- ma hert op mijn pad staat, blijkbaar niet bang voor me is en maar heel langzaam de struikjes in loopt. Ik loop een stukje over de koninklijke weg en keer dan weer om. De twee herten staan me nog steeds belangstellend aan te kijken.

Het eerste doel van vandaag is het Hearst Castle, van de krantenmagnaat William Randolph Hearst. Begin 20e eeuw heeft hij op een prachtige plek, hoog op een heuvel en met prachtig uitzicht op zee, een groot huis laten bouwen. Een complex met diverse gebouwen, gastenverblijven, tennisbanen, een Neptune pool, prachtig aangelegde tuinen. En dat op een op dat moment bijna niet toegankelijke plek in de heuvels. De bouw heeft bijna 30 jaar geduurd, en Hearst heeft daar vele kunstschatten uit Spanje, Italië etc bij elkaar gebracht. Ook had hij er een prive dierentuin.

Het is nu een State Park met een visitor center van waar af je met een bus een stevige klim naar boven maakt. Een gids leidt je vervolgens in een uur of langer door het complex. Indrukwekkend, zeker voor Amerikaanse maatstaven, om kunst uit ondermeer de 16e eeuw hier samengebracht te zien.

Om ca 13.00 uur gaan we verder. We blijven de 101 respectievelijk de Pacific Highway 1 volgen. Een schitterende route langs de kust. Op een aantal plaatsen stoppen we even om van het uitzicht over de zee, de branding en de kliffen te genieten.

En zeker ook om de zeeleeuwen te zien. In grote getale liggen ze lui op het strand in de zon. Slechts enkele zijn in het water te vinden.

De strook tussen San Simeon en Monterey is een nogal verlaten streek. Er zijn nauwelijks dorpjes en er wonen maar heel weinig mensen. De streek is vooral bekend om zijn schitterende natuur met een paar grote parken, en niet te vergeten Big Sur. O.a. bekend van de schrijver Henry Miller die er vele jaren in de buurt heeft gewoond.

We hadden gedacht vandaag tot aan Monterey/Carmel te komen. Maar dat gaan we niet redden. Het bezoek aan Hearst Castle en de uitstapjes op mooie vista points heeft te veel tijd gekost.

Even voorbij Big Sur vinden we een campground.

  • 27 September 2016 - 08:59

    Mariëlle:

    Wat loopt je verhaal lekker en wat klinkt veel bekend :-). Je beschrijft de reis vlot en boeiend. Dank voor het laten meebeleven (en voor mij nagenieten). Geniet van de laatste week.
    Groetjes, Mariëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 10 Sept. 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 8993

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 20 Mei 2017

Minneapolis - Las Vegas 2017

10 September 2016 - 02 Oktober 2016

Rondreis west coast USA

Landen bezocht: