Big Sur 27 september 2016 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu Big Sur 27 september 2016 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Big Sur 27 september 2016

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

27 September 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Big Sur 27 september 2016
Vandaag is Martijn jarig; al we 34 jaar oud/jong.
Ik heb rekening gehouden met het tijdsverschil van 9 uur en hem gisterenavond al een berichtje gestuurd. Daardoor ben ik de eerste die hem met zijn verjaardag feliciteert, zo meldde hij mij.

We hebben al even gekeken naar campings in of vlakbij San Francisco. Want dat is het doel voor vandaag. Op een ervan, ten noorden van de Golden Gate Bridge is nog plaats. Dat is een geruststelling, want dan hoeven we niet aan het eind van de middag nog op zoek te gaan!

We rijden ca 9.15 uur van de camping weg. Opnieuw of nog steeds over de Highway 1. Het blijft een prachtige route, met mooie vergezichten over de oceaan, maar ook over de heuvels.
In Carmel gaan we de 17 Mile Drive doen. Carmel is een stadje dat beroemd is om zijn prachtige en waarschijnlijk vreselijk dure huizen. Als er een huis te koop staat is steevast Sotheby's de makelaar. Ik weet niet of dat iets zegt.......
En het is bekend omdat Clint Eastwood hier 2 jaar burgemeester was, van 1986 tot 1988.
De 17 Mile drive is een tolweg (10 dollar) op het schiereiland tussen Carmel en Monterey. Je komt in een miljonairs/ miljardairs enclave terecht, met huizen waar Wassenaar niet aan kan tippen. En niet 1 maar diverse golf courses. Maar ook een heel mooie omgeving, van bosrijk tot duinachtig. Op diverse plaatsen zijn stop/picknickplaatsen. Soms zijn er mooie zandstranden en dan weer steile kliffen. Het water is er het gehele jaar door te koud om te zwemmen, wel is het een broedplaats voor zeeleeuwen en otters. We hebben er een aantal gezien maar lang niet zoveel als gisteren bij San Simeon. De kustlijn leent zich voor prachtige foto's, zeker als de zon volop schijnt. De temperatuur is overigens wel iets lager dan de vorige dagen, je kunt merken dat we de nodige kilometers in noordelijke richting zijn gegaan.

We rijden door naar Monterey, en komen uit de hoogtes. Het land wordt glooiender en ook zien we de nodige gewassen die hier worden verbouwd.
Er zijn een aantal state parks, bij een ervan houden we halt voor de lunch. Ook dit park is een voormalig eigendom van pioniers die hier in de 19e eeuw of nog eerder een farm zijn begonnen dat later in handen van de staat is gekomen. We hebben dat al vaker gezien. Keurig verzorgd, met informatiebronnen, een sanitair gebouw, en er zijn fietsroutes uitgezet.

We gaan verder en komen in Half Moon Bay, een plaatsje dat blijkbaar bekend is van het jaarlijkse Pumpkin festival in oktober. Dan is het de pompoenenhoofdstad. Het festival wordt al op de borden langs de weg aangekondigd en pompoenen hebben we ook al in overvloed gezien.
Na Half Moon Bay komen we in een mist vanaf zee terecht. Het zonnetje is helemaal verdwenen, een grauwsluier hangt over de zee en over het land. Weg is het mooie uitzicht dat we de afgelopen dagen steeds hadden. En dat terwijl we langs mooie zandstranden rijden, waar het nu heel rustig is.
Het is niet anders. Ik heb ergens gelezen dat dit hier met enige regelmaat gebeurt.

We blijven steeds in deze mistige omgeving zitten en dat blijft zo tot San Francisco.
En je zult het vast niet geloven! We rijden (ik zit achter het stuur) in deze mist de Golden Gate Bridge over, je ziet nauwelijks iets van de hoge rode pilons. En wat als we de brug over zijn..... ? Volop zonneschijn!!! Dit is vast om mij flink te plagen!

Even verderop vinden we ons RV park waar een heel vriendelijke dame ons uitgebreid vertelt hoe we met een Ferry in het centrum van de stad kunnen komen en waar de bezienswaardigheden zijn.
Na ons te hebben geïnstalleerd gaan we alvast op zoek naar deze Ferry, op loopafstand van het RV park. Het is wel prettig dat we niet met de camper de stad in hoeven.