Dwars door Colorado, van Noordoost naar Zuidwest - Reisverslag uit Estes Park, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu Dwars door Colorado, van Noordoost naar Zuidwest - Reisverslag uit Estes Park, Verenigde Staten van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Dwars door Colorado, van Noordoost naar Zuidwest

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

07 Mei 2017 | Verenigde Staten, Estes Park

5 mei 2017

Rond 8.00 uur rijden we weg van de camping. We hebben een lange etappe voor de boeg, dwars door Colorado. De omgeving waar we doorheen rijden is prachtig, met de vele besneeuwde toppen van de Rocky Mountains, Onderweg nemen we een foto van een van de vele kerken die we tegen komen.
We volgen de HW7 in zuidelijke richting. De eerste stop is in het plaatsje Nederland. Bij het Visitors Center krijgen we van John uitleg over het ontstaan van de naam. In het begin van de 20e eeuw was er een Nederlandse Mining Company die hier een zilvermijn exploiteerde. De mijn zelf lag een stuk hoger, maar het zilver werd per trein vervoerd vanaf een lager gelegen punt. Die plek werd Nederland (lower land) genoemd. In tijden van welvaart woonden er enkele duizenden mensen, nu nog maar 1500. Er staan in het dorp nog wat oude voertuigen en graafmachines. En men heeft ook op een andere manier getracht Nederland een beetje zichtbaar te maken. Zie de foto’s. Na ons in het gastenboek te hebben ingeschreven vervolgen we onze reis.
De route blijft onverkort prachtig. Vele kilometers rijden we door een soort kloof/gorge, met naast ons een flink stromende rivier. We komen door het plaatsje Black Hawk dat wel een Las Vegas in he klein lijkt, zoveel casino’s staan er.

Na zo’n 100 miles verlaten we de toeristische route en pakken we een grotere, bredere weg (HW285). De natuur blijft nog steeds even mooi. Overal besneeuwde toppen, mooie vergezichten. Deze highway brengt ons ver naar het zuiden van Colorado. We krijgen heel verschillende indrukken. Relatief welvarende stadjes met grote malls, maar ook armoede als je af gaat op hoe en waar men woont. In de middle of nowhere, in mobile homes of armoedige huisjes waarbij je je afvraagt hoe men hier in hemelsnaam kan wonen en waar men dan van leeft.

Voorbij Del Norte (HW 112) ziet het er allemaal weer wat welvarender uit. De farms heten nu ranches, wat bevestigt dat we aardig in de buurt van New Mexico komen. De wegen zijn prima en we kunnen goed doorrijden. Tegen 17.00 uur zoeken we een campground op bij South Fork, prachtig gelegen aan de rivier de Rio Grande. En nog steeds zicht op de Rocky Mountains, die tot bijna aan de grens met New Mexico doorlopen.

6 mei 2017

We doen het rustig aan en rijden rond 9.00 uur weg van South Fork. Het is een toeristisch gebied, vooral voor de sportievelingen onder ons. Skiën , raften, wandelen in de bergen, wielrennen etc. Het is nu nog het voorseizoen, en lekker rustig, ook op de weg. En aan RV-parken is geen gebrek!
Bij Treasure Falls maken we even een stop bij een mooie waterval, en vervolgens bij het Chimney National Monument. Ik val in herhaling, maar ook dit deel van Colorado is prachtig. Het is een genot om hier in je camper rond te rijden.

In Durango (HW160) maken we een langere stop. We gaan even een kijkje nemen bij de Durango-Silverton Narrow Gauge Railroad en bij het stationnetje. Deze trein was vroeger de verbinding naar de zilvermijn in Silverton, hoog in de bergen. Nu is het een toeristische attractie, een stoomlocomotief brengt je in ca 3,5 uur boven en in deze zelfde tijd ook weer terug. Het schijnt een heel mooie rit te zijn langs rotswanden en diepe ravijnen. Durango heeft na het instorten van de zilvermarkt eind 19e eeuw in het centrum nog een beetje het stadsbeeld uit die tijd behouden, vooral in de architectuur van de huizen. Een van de herinneringen uit die tijd is het zeer luxueuze hotel Strater.

Na Durango is het niet ver meer naar het Nationaal Park Mesa Verde. Bij het Visitor Center kopen we onze kaartjes om de volgende dag met een gids de grotwoningen van de Pueblo indianen te bezichtigen. Op korte afstand van de ingang van het park vinden we een campground.

• 07 Mei 2017 - 10:51

Anne Willemsens :

Wat een prachtige reis! Ik kan het helemaal meebeleven.
    Ben benieuwd naar de verdere avonturen.
    Liefs aan Hans, Anne (en John)

• 07 Mei 2017 - 11:24

Hilda:

Wat een belevenis.
    Dikke knuf Hilda

• 07 Mei 2017 - 12:13

Jacobien :

Wat een prachtige omgeving en voor jullie steeds weer een nieuw avontuur met vele indrukken/belevenissen.
    Heerlijk genieten, dikke kus Jacobien

• 08 Mei 2017 - 00:34

Rob:

Prachtig. Geniet en blijf ook lopen.

• 08 Mei 2017 - 12:59

Margot:

Wat prachtig weer, en wat een opluchting dat je toch weer zo snel in Nederland zit.